Dwie miary władzy
30 grudnia 2009, 11:24Amerykańscy i holenderscy psycholodzy postanowili sprawdzić, czy władza napędza w jakiś sposób hipokryzję. Odkryli, że osoby ze świecznika rzeczywiście często stosują ostrzejsze normy moralne wobec innych, a złagodzone wobec siebie.
![](/media/lib/48/duke_nukem_forever-c66e6b8c1e9e77c2cd8fbb2c42b665b9.jpg)
Powrót... Duke Nukem Forever
6 września 2010, 16:36Może to zabrzmieć niewiarygodnie, ale... Duke Nukem Forever jest niemal ukończony. Podczas Penny Arcade Expo w Seattle Rand Pitchford z Gearbox Software pokazał 15-minutowe demo, w które można było zagrać.
![](/media/lib/89/n-skorpion-cff329180e28a94c9f9da403386b6055.jpg)
Skorpion zabójca piratów
12 grudnia 2011, 11:07Firma Croteam zdecydowała się na użycie interesującego rozwiązania DRM, które ma chronić grę Serious Sam 3 przed piratami.
![](/media/lib/143/n-pyongyangracer-d1e72defd64fe9b31405356527983eeb.jpg)
Korea Północna stworzyła pierwszą grę wideo
21 grudnia 2012, 13:16Opublikowano prawdopodobnie pierwszą grę wideo, która powstała w Korei Północnej. Wyścig samochodowy "Pyongyang Racer" został wyprodukowany przez developera o nazwie Nosotek na zamówienia brytyjskiej firmy Koryo
![](/media/lib/143/n-szympans-24a6b31d6b2df1956825ecf7add2dbb5.jpg)
Szympansy lepsze od ludzi
11 czerwca 2014, 15:02Japońscy i amerykańscy badacze dowiedli, że szympansy są lepsze od ludzi w podejmowaniu strategicznych decyzji w sytuacjach konfliktowych. Zwierzęta osiągnęły równowagę Nasha, czyli sytuacji, w której strategia każdego z graczy jest optymalna.
![](/media/lib/246/n-seaheroquest-6ed2285fbc03ab5ab6151898dcb083e3.jpg)
Gra wspomoże badania nad demencją
5 maja 2016, 11:27Brytyjczycy opracowali wieloplatformową grę mobilną Sea Hero Quest, która ma wspomóc rozumienie nawigacji przestrzennej. Jej zaburzenia to jeden z pierwszych objawów demencji, a naukowcom zależy na opracowaniu wczesnego testu diagnostycznego. Gra może znacznie przyspieszyć badania w tym obszarze.
![](/media/lib/318/n-taylor-fe3ae8ee109ca11163158be8f8e4d2a1.jpg)
Powstały akumulatory litowo-metalowe pozbawione wad poprzedników
16 sierpnia 2018, 11:59Na University of Michigan powstały pozbawione wcześniejszych wad akumulatory litowo-metalowe. Dzięki zastosowaniu stałego ceramicznego elektrolitu naukowcy pozbyli się takich wad jak mala żywotność i krótkie spięcia. To może być technologia, która zmieni zasady gry, mówi profesor Jeff Sakamoto, który stoi na czele zespołu badawczego.
![](/media/lib/426/n-jezdzcy-abd5a0fdc7cc65c35fa737f776cd9844.jpg)
W piłkę grano w Eurazji kilkaset lat wcześniej, niż sądziliśmy
14 października 2020, 09:34Ludzie grają w piłkę od tysiącleci. Najstarsze znane piłki pochodzą z Egiptu sprzed 4500 lat. W Ameryce Środkowej w piłkę grano już 3700 lat temu. Znacznie później piłką zainteresowano się w Eurazji. Grecy zaczęli oddawać się tej rozrywce około 2500 lat temu, a w Chinach rozpoczęto grać przed 2200 laty. Przynajmniej tak się dotychczas wydawało.
![](/media/lib/564/n-zlosc-ca8d862477cc93d5ecadd3f7ca8c70b3.jpg)
Złość pomaga w osiąganiu ambitnych celów
30 października 2023, 15:34Szczęście uznawane jest za najbardziej pozytywne uczucie, stan idealny i wielu ludzi twierdzi, że ich życiowym celem jest osiągnięcie szczęścia. Jednak wiele badań pokazuje, że najlepszy dobrostan osiągamy, gdy przeżywamy różne emocje, w tym i negatywne. Grupa naukowców z Texas A&M University przeprowadziła badania, które pokazują, że uczucie negatywne – gniew – pomaga w osiąganiu trudnych celów.
Staruszek hazardzista
31 stycznia 2007, 11:12Starsi ludzi umieją sobie lepiej poradzić ze złymi wieściami niż ich dzieci czy wnuki, dlatego też grają bardziej ryzykownie, a straty robią na nich mniejsze wrażenie — uważają amerykańscy badacze.